Hoe je youngtimer laten overwinteren.

Wil je iets kwijt wat je niet in één van de andere categorieën vindt passen? Laat dan hier je bericht achter.
Plaats reactie
Rob-G60
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-01-2016 20:30

Hoe je youngtimer laten overwinteren.

Bericht door Rob-G60 » 17-01-2016 17:16

Ik ben benieuwd hoe jullie je youngtimer laten overwinteren. Laten jullie de accu continue aan de druppelaar hangen bijvoorbeeld?

Zelf heb ik een redelijk dikke autohoes over de mk1 heen. De mk1 staat in een half open schuur (ideaal zou je zeggen) maar ik vind hem toch wat vochtig worden onder deze autohoes.

Zetten jullie de auto op een winterset banden die "vierkant" mag worden?

Andere tips zijn ook welkom zoals tank vol met benzine of juist niet/ ramen wel/niet iets open/afen toe motor laten lopen enz..

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr Rob
Mk1 GTI Pirelli 1983
Mk2 G60 1991
Mk6 ED35 2011
Bmw z3 2.8 cabrio 1997
Corrado vr6 1992

Rallyegolf20vt
Berichten: 33
Lid geworden op: 11-04-2015 12:04

Bericht door Rallyegolf20vt » 17-01-2016 18:36

Banden goed hard oppompen tot 3 bar wil ook wel ipv winterset , alleen vind ik een winterset beter. Ik koppel minpool altijd los en heb er altijd een hoes over.
Heb daarbij wel altijd de ramen een stukje open. Heb een dunne hoes zodat het allemaal nog wat kan doorluchten. Je hebt zomaar schimmel op de banken nl in een beetje vochtige omgeving.
Rallyegolf Club Friesland
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Rob-G60
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-01-2016 20:30

Bericht door Rob-G60 » 19-01-2016 19:56

Thnxs, nuttige info Rallyegolf
Mk1 GTI Pirelli 1983
Mk2 G60 1991
Mk6 ED35 2011
Bmw z3 2.8 cabrio 1997
Corrado vr6 1992

OakgreenVR6
Berichten: 76
Lid geworden op: 26-01-2015 14:42

Bericht door OakgreenVR6 » 19-01-2016 21:06

Rallyegolf20vt schreef:Banden goed hard oppompen tot 3 bar wil ook wel ipv winterset , alleen vind ik een winterset beter. Ik koppel minpool altijd los en heb er altijd een hoes over.
Heb daarbij wel altijd de ramen een stukje open. Heb een dunne hoes zodat het allemaal nog wat kan doorluchten. Je hebt zomaar schimmel op de banken nl in een beetje vochtige omgeving.
Copy that! Banden oppompen tot 3 bar of hoger indien de banden dat toelaten (staat op de band vermeldt). En als dat de wielen betreft waar je nog mee wilt gaan rijden zou ik je ook aanbevelen regelmatig tijdens de winterstalling de auto een stukje naar voren en/of achteren te duwen zodat je platte vlakken aan de banden zo goed als mogelijk voorkomt.
Overigens is het (in theorie) beter om de auto met de wielen van de grond te laten staan, door deze bijv. op assteunen te zetten, omdat je wiellagers anders (te) lang belast worden op 1 punt. Maar goed dit is theorie, ik heb het zelf nooit eerder zo ervaren (lees: nog nooit een wiellager daarvoor moeten vervangen).

Accu loskoppelen of, indien je auto in een onverwarmde ruimte staat, deze uitbouwen en in een verwarmde ruimte (thuis) bewaren. Dat komt de levensduur ten goede!
Een andere optie, mits je een stroomaansluiting bij de auto hebt, is een druppellader aansluiten. Deze zijn niet prijzig, voor minder als 100euro heb je al een goede te pakken!

Ramen (en schuifdak) op een grote kier zetten voor het doorluchten (doorlaatbare binnenhoes gebruiken over de auto!), en portieren,motorkap en achterklep op de 1e vergrendeling vastzetten zodat de rubbers wat ontlast worden (lees: minder ingedrukt worden).

Oh ja, als het een mkI betreft, of een andere youngtimer met stalen brandstoftank en/of vulhals, dan zou ik deze voor het overwinteren helemaal afvullen met brandstof om condens/corrosie te voorkomen. Het nadeel is dan wel dat je bij de eerste lente-/zomerrit geen verse brandstof hebt, waardoor de motor wellicht iets minder optimaal loopt.

Bovenop dit alles adviseer ik ook om je motor iedere 2tot4 weken een tijdje te starten zonder aan te laten slaan. Verwijder daarvoor eerst de zekering van de brandstofpomp (of alternatief: trek de bobinekabel los). Hierdoor wordt regelmatig de olie in de motor rondgepompt.
Moet natuurlijk nog wel een accu ingebouwd en aangesloten zijn.
Het laten lopen van de motor zou ik niet adviseren aangezien je dan altijd (ook als je deze een halfuur warm laat draaien) condens in het uitlaatsysteem houdt wat uiteindelijk weer tot verhoogde slijtage daarin (roest) kan leiden.
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
2002 A4 (B6) Avant Quattro 3.0 V6 H6
2013 EcoUp! running on greengas!

Volkswagen Youngtimer Club

Plaats reactie